Ученици и деца от социални услуги се учиха да правят мартеници в Етнографския музей

Ученици и деца от социални услуги се учиха да правят мартеници в Етнографския музей

Ученици от 2 СОУ „Акад. Емилиян Станев“ и 51 СУ „Елисавета Багряна” в София успяха да изработят десетки мартеници заедно с връстниците си от социални услуги в столицата в навечерието на Баба Марта.

Събитието се проведе в Етнографския музей и е част от Националната кампания „Мисията е възможна” на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, свързана с деинституционализацията на грижите за деца в България.

Тънкостите в изработката на мартениците бе демонстрирана от Задругата на майсторите. Преди това децата разгледаха сградата на бившия царски дворец и експозицията „Времена и хора”, в която се представят различните исторически етапи и жизнения цикъл на българина.

Инициативата бе подкрепена от Министерство на образованието и науката, парламентарната комисия по образованието и науката, ДАЗД, Агенцията за социално подпомагане, UNICEF Bulgaria, ЛУМОС и посланици в България.

Мартениците са една от най-старите и значими български традиции

„Мартениците са една от най-старите и значими български традиции, символ на новото начало, на пролетта, на живота и любовта. Днес имаме възможност да се насладим на богатото етнографско наследство, но и да покажем, че в България няма различни деца и всички трябва да се грижим за децата, независимо от това какво се е случило в живота им”, подчерта заместник-министърът на труда и социалната политика и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” Зорница Русинова.

Тя припомни, че през 2010 г. в различен вид институции са били настанени над 7000 деца. Днес малко над 600 деца живеят в Домове за деца, лишени от родителски грижи и Домовете за медико-социални грижи. Тя подчерта, че за успешната реализация на децата от услугите е нужна подкрепата на цялото общество, на съучениците и съседите.

През последните десет години в София са развити 52 нови социални услуги, съобщи Русинова. До 2020 г. от Министерството на здравеопазването ще бъдат развити още четири услуги в подкрепа на децата с нужда от постоянна медицинска грижа и социална подкрепа. Всяка една от услугите е на стойност около 500 хил. лева.

Предстои откриването и на четири Дневни центъра за деца с увреждания

Предстои откриването и на четири Дневни центъра за деца с увреждания, които ще създадат предпоставки за социализация и за работа с децата. Ще бъдат открити и три Центъра за обществена подкрепа на деца и семейства с капацитет до 100 деца и семейства. Русинова изрази увереност, че с отварянето на новите услуги в София ще бъде приложена голямата реформа, която е заложена със Законопроекта за социалните услуги.

Председателят на парламентарната комисия по образованието и науката Милена Дамянова увери, че мисията в образованието винаги е възможна. „Само когато сме заедно, с доброта и с любов един към друг, се случват чудеса в класните стаи и извън тях”, подчерта тя. Според нея обществото и образователната система в частност трябва да помогнат на децата да развият талантите си.

През последните десет години за безплатни занимални са отделени над 680 млн. лева, като повечето средства са от европейски програми. В държавния бюджет за тази година са отделени 25 млн. лв. повече за занимания по интереси в училище.

„Това са средства за развиване на допълнителни умения на децата, така че те да могат да намерят своето място, да изпитат удовлетворение в личностен и професионален план”, коментира Дамянова. Тя припомни, че комисията по образованието и науката в Народното събрание е учредила награда „Музеят в училището, училището в музея”, която е насочена към музеите, които реализират образователни програми с училища и детски градини.

Зам.-министърът на образованието и науката Деница Сачева съобщи, че в момента в общообразователни училища и детски градини има малко над 4000 деца, които са без родители, настанени са в Центрове за настаняване от семеен тип и посещават училище.

Тези деца имат нужда от подкрепата не само на държавата, но и на обществото

„Тези деца имат нужда от подкрепата не само на държавата, но и на обществото, защото не бива да бъдат белязани с вината за това, че нямат родители или че са били изоставени като малки”, смята Сачева.

Тя изрази удовлетворение от факта, че Работилницата за мартеници е организирана именно в Етнографския музей, тъй като една от основните политики на Министерството на образованието и науката е образованието да не се провежда само в класната стая.

През миналата година успешно е реализирана програма „Музеите стават класни стаи”, а тази година програмата се разширява с галерии и театри. „Образованието и културата са пътят, по който ние можем да се променяме като общество и са много важни за нашия общ просперитет като държава”, подчерта зам.-министър Сачева.

Директорът на УНИЦЕФ за България д-р Джейн Муита припомни, че в света над 2.7 млн. деца живеят в институции.

България показва, че е възможно тези деца да бъдат изведени от институциите

Според нея България показва, че е възможно тези деца да бъдат изведени от институциите, където нямат връзка с културата и с живота в нормално семейство. „Забележително е, че днешното събитие се провежда в музей, където можем да видим как се е развивала културата във времето.

Това е от огромно значение за децата, защото често пъти, когато децата живеят в институции, пропускат развитието на днешния ден. А тук всички ние можем да им покажем какво е развитието тук и сега”, заяви д-р Муита.

Тя подчерта, че УНИЦЕФ работи съвместно с българското правителство за това всички деца да имат бъдеще и да могат да се възползват от онова, което обществото може да им предложи.